Om een activiteit te boeken met het ledentarief dient u als lid eerst in te loggen met uw lidnummer of e-mailadres. U logt in via “Inloggen” bovenaan rechts op de startpagina:
– Belangrijk: gebruiken u en uw partner hetzelfde e-mailadres? Dan kunt u beiden alleen inloggen
met uw eigen lidnummer en niet met een e-mailadres. Dus na een boeking eerst uitloggen en daarna
met het andere lidnummer opnieuw inloggen.
– Klik op “Wachtwoord vergeten” om een wachtwoord in te stellen. U kunt kiezen
voor het voorgestelde wachtwoord, maar u kunt ook zelf een wachtwoord invullen.
Deze moet wel bepaalde tekens bevatten: dit wordt aangegeven. U moet wel eerst
het voorgestelde wachtwoord verwijderen.
– Vervolgens ontvangt u een e-mail waarin u op een link moet klikken om uw
wachtwoord in te stellen (resetten).
– Daarna gaat u opnieuw naar ”Inloggen” op de website en logt u in met uw
lidnummer of e-mailadres. Beide gegevens kunnen gebruikt worden als
gebruikersnaam. Let op: uw e-mailadres moet wel hetzelfde e-mailadres zijn dat
bij de vereniging bekend is.
Nadat u uw gebruikersnaam en wachtwoord hebt ingetoetst zet u een vinkje bij “Onthouden”, zodat u een volgende keer alleen nog maar uw gebruikersnaam hoeft in te toetsen.
►Bovengenoemde procedure hoeft slechts eenmaal uitgevoerd te worden. Daarna toetst u dus alleen uw gebruikersnaam in en u bent ingelogd.
Als u rechtsboven in uw scherm “Inloggen” ziet staan (zie afbeelding hieronder) dan bent u NIET ingelogd en boekt u automatisch met de hogere niet-ledenprijs.
Ziet u rechtsboven in uw scherm: het rode blok met “Mijn account” dan bent u wel ingelogd en boekt u automatisch met de ledenprijs.
Als u op “Mijn account” klikt komt u op het scherm waar u linksonder kunt uitloggen.
Bekijk hier de handleiding om activiteiten te boeken.
Om het zoeken te vergemakkelijken kunt u “Van welke maand wilt u de activiteiten zien?” aanklikken en dan klikken op de bewuste maand.
Rechtsboven elke activiteit ziet u of het een lezing of excursie betreft:
Als u een activiteit geboekt hebt en bevestigd, kiest u tussen “Verder winkelen” of “Boeking afronden”. Kiest u voor “Boeking afronden” dan start het betalingsproces via iDeal.
2. U drukt op de groene knop “Bestelling plaatsen en betalen”: er verschijnt een QR code op het scherm. In het voorbeeld hier benden ziet u die van de ABN-AMRO:
3. U kunt nu kiezen tussen betalen met de bankpas met behulp van de “identifier” of via de bank-app op uw mobiele telefoon.
Betalen met de bankpas
Indien u kiest voor betalen met de bankpas met behulp van de identifier volgt u het proces dat u gewend bent met digitaal betalen met behulp van de bankpas.
Voor de andere banken geldt hetzelfde (uitgezonderd de Knab bank waarbij je alleen kunt betalen met de QR-code): u kunt kiezen tussen betalen met de bankpas of via de bank-app op uw mobiel. Alleen de weergave van die keuze verschilt per bank:
Betalen met QR code via mobiel
U opent de mobiel bankieren-app op uw telefoon via uw password code of face-herkenning.
In de bank-app vindt u een QR-code lezer. Daar klikt u op. De lezer opent een venster dat u richt op de QR-code op het beeldscherm.
U wordt gevraagd in het scherm van uw bank-app de bankrekening te selecteren vanwaar de betaling moet plaatsvinden. U geeft akkoord en de betaling vindt plaats.
Let op: pas na betaling is de boeking definitief en ontvangt u een boekingsbevestiging per e-mail.
Om via iDeal te kunnen afrekenen met de QR code moet u een app van uw bank op uw mobiele telefoon geïnstalleerd en geactiveerd hebben.
Downloaden bank-app: ga naar de “App store” voor uw IPhone of naar “Google Play” voor Android telefoons. Toets de naam van uw bank in de zoekfunctie om de betreffende bank-app te vinden en te downloaden.
Activeer de bank-app: zodra u de app gedownload hebt verschijnt er een aantal instructies die u moet uitvoeren alvorens uw bank-app actief is. Deze instructies verschillen van bank tot bank, maar komen in het algemeen op hetzelfde neer. De bank begeleidt u met haar instructies volledig. Dit zijn de twee hoofdlijnen:
Uw bank-app wordt binnen enkele minuten actief en u kunt hem o.a. gebruiken voor uw iDeal betalingen. Als u de instructies niet goed opvolgt geeft de bank-app aanwijzingen hoe ze wel goed uit te voeren.
Op uw scherm rechts bovenin ziet u een icoontje van een “winkelmandje”.
Als u in rood een cijfer erbij ziet staan betekent dit dat u nog moet afrekenen (en uw boeking dus nog niet geregistreerd staat). Klik op het icoontje en de pagina opent zich met de inhoud van de geboekte maar nog niet afgerekende activiteit.
Als u wilt afrekenen volgt u dezelfde stappen als aangegeven onder “Hoe betaal ik via iDeal”. Let op: pas na betaling is de boeking definitief en u ontvangt een bevestiging per e-mail.
U kunt een gekozen activiteit die in uw winkelmandje zit (en dus nog niet is afgerekend) annuleren. Indien u rechts bovenaan op uw scherm klikt op het winkelmandje opent zich een kolom met informatie over uw winkelmandje. Door op het kruisje naast de activiteit te klikken verwijdert u deze.
Een geboekte activiteit is een activiteit die u al heeft afgerekend. Na inloggen ziet u rechts bovenin uw scherm “Mijn account” en vervolgens klikt u op “Boekingen”. Hier verschijnt het overzicht van de door u gedane boekingen.
in het menu activiteiten en dan “alle activiteiten” ziet u deze tekst:
Verhinderd? U kunt zich afmelden door een mail te sturen: klik hier.
Klik op “klik hier” en er verschijnt een formulier met een e-mailadres.
► Houdt u er rekening mee dat wij geen restitutie verlenen voor eenmaal geboekte activiteiten? U mag wel iemand anders op uw naam laten deelnemen.
Als er bij de door u gekozen activiteit geen plaats meer beschikbaar is, verschijnt de mogelijkheid: “Inschrijven voor wachtlijst”. Als u daarop klikt wordt u op de wachtlijst geplaatst.
Als u inlogt en naar “Mijn account” gaat ziet u daar “Wachtlijsten”. Daar vindt u een overzicht van de activiteit(en) waarvoor u op een wachtlijst staat.
Zodra er een plaats vrijkomt wordt dit gemaild aan iedereen die op de wachtlijst staat. Wie het eerst op de link klikt wordt automatisch gebracht naar de betreffende activiteit, om te boeken en af te rekenen. Als u ziet dat de activiteit inmiddels weer vol geboekt is, kunt u zich opnieuw op de wachtlijst plaatsen. Het is dus mogelijk dat u meerdere e-mails ontvangt.
Leden: het bestuur stelt het bijzonder op prijs als u zich ook opgeeft voor de lezingen, ondanks dat deze gratis zijn voor leden en ondanks dat het aantal plaatsen min of meer onbeperkt is. Op deze manier krijgt de organisatie namelijk belangrijke informatie over het aantal te verwachten deelnemers.
Niet-leden dienen zich altijd aan te melden, omdat zij voor de lezing moeten betalen. Mocht dit problemen met zich meebrengen dan kan een niet-lid vooralsnog ook zonder vooraanmelding naar de lezing komen en ter plaatse contant betalen.
Mocht u echt geen mogelijkheid hebben om in te loggen op onze website, kunt u voor boekingen van activiteiten contact opnemen met Hans Wilders (onsamsterdam@kpnmail.nl / 06-57219625).
Alle activiteiten zijn toegankelijk voor zowel leden als niet-leden. Wij stellen het zeer op prijs als u zich ook voor lezingen vooraf opgeeft.
Verhinderd? U kunt zich afmelden door een mail te sturen: klik hier. Wij verlenen geen restitutie voor eenmaal geboekte activiteiten. U mag wel iemand anders op uw naam laten deelnemen.
U kunt zich aanmelden voor de digitale nieuwsbrief, druk op onderstaande knop.
© Vereniging Ons Amsterdam