Veelgestelde vragen

Om een activiteit te boeken met het ledentarief dient u als lid eerst in te loggen met uw lidnummer of e-mailadres. U logt in via “Inloggen” bovenaan rechts op de startpagina:


BELANGRIJK: gebruiken u en uw partner hetzelfde e-mailadres? Dan kunt u beiden alleen inloggen 
   met uw eigen lidnummer en niet met een e-mailadres. Dus na een boeking eerst uitloggen en daarna
   met het andere lidnummer opnieuw inloggen. 

–  Klik op “Wachtwoord vergeten” om een wachtwoord in te stellen. U kunt kiezen
   voor het voorgestelde wachtwoord, maar u kunt ook zelf een wachtwoord invullen.
   Deze moet wel bepaalde tekens bevatten: dit wordt aangegeven. U moet wel eerst
   het voorgestelde wachtwoord verwijderen.
–  Vervolgens ontvangt u een e-mail waarin u op een link moet klikken om uw
    wachtwoord in te stellen (resetten).
–  Daarna gaat u opnieuw naar ”Inloggen” op de website en logt u in met uw
    lidnummer of e-mailadres. Beide gegevens kunnen gebruikt worden als
    gebruikersnaam. Let op: uw e-mailadres moet wel hetzelfde e-mailadres zijn dat
    bij de vereniging bekend is.

Nadat u uw gebruikersnaam en wachtwoord hebt ingetoetst zet u een vinkje bij “Onthouden”, zodat u een volgende keer alleen nog maar uw gebruikersnaam hoeft in te toetsen.
►Bovengenoemde procedure hoeft slechts eenmaal uitgevoerd te worden. Daarna toetst u dus alleen uw gebruikersnaam in en u bent ingelogd.

Als u rechtsboven in uw scherm: INLOGGEN ziet staan (zie afbeelding hieronder) dan bent u NIET ingelogd en boekt u automatisch met de hogere niet-ledenprijs.

Ziet u rechtsboven in uw scherm: het rode blok met “Mijn account” dan bent u wel ingelogd en boekt u automatisch met de ledenprijs.

Als u op “Mijn account” klikt komt u op het scherm waar u linksonder kunt uitloggen.

  • Na inloggen komt u meteen op een pagina waar u onder “Mijn account” uw adresgegevens kunt aanpassen of controleren.
    Klik in de linker kolom op: ‘adresgegevens” en vervolgens op de tekst: ‘bewerken’ (zie de rode pijl in afbeelding hieronder). Er klapt een menu open en u kunt uw adresgegevens aanpassen. Niet vergeten op te slaan.

Leden: u kunt per activiteit maximaal voor 1 persoon boeken. Als u daarna nog een activiteit voor hetzelfde lid wilt boeken klikt u op “verder winkelen”. 
U kunt daarna de activiteiten in 1 keer afrekenen.
Leden: eerst inloggen (zie vraag 1). Nu wordt u herkend als lid en betaalt u automatisch de voordelige ledenprijs. Nadat u bent ingelogd ziet u onderaan de pagina onderstaande afbeelding en kunt u uw keus maken.

Indien u in de menubalk klikt op “Activiteiten”  dan klapt het menu zich
uit en ziet u het gehele programma:

In de activiteit van uw keus ziet u in rood staan: “Informatie en aanmelden”: dit klikt
u aan en dan komt u op een pagina met alle informatie. Indien de activiteit op
verschillende dagen te boeken is klikt u op het vinkje rechts:

Dit verschijnt en u kunt uw keus aanklikken:

Dan klikt u op de rode button: “Activiteit boeken”. Vervolgens kunt u uw keus bevestigen.

U hebt de keus uit direct boeken of verder winkelen.
“Verder winkelen”: zie de rode pijl hieronder. Als u hiervoor kiest kunt u ook nog andere activiteiten boeken. Alle geboekte activiteiten worden in het winkelmandje opgeslagen en u betaalt pas bij afronden via iDeal in een keer alle activiteiten.

“Boeking afronden”: zie de groene pijl hierboven. Als u hierop klikt wordt u doorgeleid naar betalen via iDeal.  
 NB: voor uitleg over betaling via iDeal: zie vraag 7 en 8 in deze nieuwsbrief.
U ontvangt per e-mail een bevestiging van uw boeking(en) met alle relevante informatie. U hoeft de bevestiging niet uit te printen, u staat automatisch op onze lijst van deelnemers. 

Om het zoeken te vergemakkelijken kunt u “Van welke maand wilt u de activiteiten zien?” aanklikken en dan klikken op de bewuste maand.

Rechtsboven elke activiteit ziet u of het een lezing of excursie betreft:

Leden: zorg dat u eerst ingelogd bent, anders betaalt u de niet-ledenprijs. U kiest dan voor de tab “Cursus Kunst en Cultuur”. Op deze pagina kunt u zich aanmelden voor de complete serie van drie lezingen en treft u -als u naar beneden scrolt- uitgebreide informatie aan. Overigens kunt u via de tab ‘Lezingen en Excursies’ de lezingen ook los boeken. De rest van het boeken gaat op dezelfde manier zoals uitgelegd hierboven bij ”Lezingen en Excursies”.

Als u een activiteit geboekt hebt en bevestigd kiest u tussen “Verder winkelen of Boeking afronden”. Kiest u voor “Boeking afronden” dan start het betalingsproces via iDeal.

  1. U klikt op “Selecteer je bank”. Er ontstaat een uitklapmenu: kies uw bank. Uw klantgegevens zijn standaard links op het formulier ingevuld. Niet-leden moeten hier hun gegevens invullen.

2. U drukt op de groene knop “Bestelling plaatsen en betalen”: er verschijnt een QR code op het scherm. In het voorbeeld hier benden ziet u die van de ABN-AMRO:

3. U kunt nu kiezen tussen betalen met de bankpas met behulp van de “identifier” of via de bank-app op uw mobiele telefoon.

Betalen met de bankpas
Indien u kiest voor betalen met de bankpas met behulp van de identifier volgt u het proces dat u gewend bent met digitaal betalen met behulp van de bankpas.
Voor de andere banken geldt hetzelfde (uitgezonderd de Knab bank waarbij je alleen kunt betalen met de QR-code): u kunt kiezen tussen betalen met de bankpas of via de bank-app op uw mobiel. Alleen de weergave van die keuze verschilt per bank:

  • ING: “Betalen met mijn ING” (bankpas) of “Betalen met je mobiel”
  • Rabobank: “Betalen met de Rabo scanner” (bankpas) of “Scan de QR code met de Rabo app” (mobiel)
  • SNS bank en ASN bank: “Digipas” (bankpas) of “OR code” (mobiel)

Betalen met QR code via mobiel
U opent de mobiel bankieren-app op uw telefoon via uw password code of face-herkenning.
In de bank app vindt u een QR-code lezer, daar klikt u op. De lezer opent een venster dat u richt op de QR-code op het beeldscherm.
U wordt gevraagd in uw bank-app scherm de bankrekening te selecteren (als u meer bankrekeningen hebt) vanwaar de betaling moet plaatsvinden. U geeft akkoord en de betaling vindt plaats.
Let op: pas na betaling is de boeking definitief en ontvangt u een boekingsbevestiging per e-mail.

Om via iDeal te kunnen afrekenen met de QR code moet u een app van uw bank op uw mobiele telefoon geïnstalleerd en geactiveerd hebben.
Downloaden bank-app:
ga naar de app “App store” voor uw IPhone of naar “Google Play” voor Android telefoons. Toets de naam van uw bank in de zoekfunctie om de betreffende bank app te vinden en te downloaden.
Activeer de bank-app:
zodra u de app gedownload hebt verschijnt er een aantal instructies die u moet uitvoeren alvorens uw bank app actief is. Deze instructies verschillen van bank tot bank, maar komen in het algemeen op hetzelfde neer. De bank begeleidt u met haar instructies volledig. Dit zijn de twee hoofdlijnen:

  • De app vraagt om uw paspoort of ID kaart voor het scherm te houden zodat er een scan van gemaakt kan worden.
  • Daarna moet u uw paspoort of ID kaart op uw mobiele telefoon leggen zodat de z.g. NFC code kan worden ingelezen.

Uw bank app wordt binnen enkele minuten actief en u kunt hem o.a. gebruiken voor uw iDeal betalingen. Als u de instructies niet goed opvolgt geeft de bank app aanwijzingen hoe ze wel goed uit te voeren.

Op uw scherm rechts bovenin ziet u een icoontje van een “winkelmandje”.

Als u in rood een cijfer erbij ziet staan betekent dit dat u nog moet afrekenen (en uw boeking dus nog niet geregistreerd staat). Klik op het icoontje en de pagina opent zich met de inhoud van de geboekte maar nog niet afgerekende activiteit.

Als u wilt afrekenen volgt u dezelfde stappen als aangegeven onder “Hoe betaal ik via iDeal”. Let op: pas na betaling is de boeking definitief en u ontvangt een bevestiging per e-mail.

U kunt uw gekozen activiteit die in uw winkelmandje zit (en dus nog niet zijn afgerekend) annuleren. Indien u rechts bovenaan op uw scherm klikt op het winkelmandje opent zich een kolom met informatie over uw winkelmandje. Door op het kruisje naast de activiteit te klikken verwijdert u deze.

Een geboekte activiteit is een activiteit die u al heeft afgerekend. Na inloggen ziet u rechts bovenin uw scherm “Mijn account” en vervolgens klikt u op “Boekingen”. Hier verschijnt het overzicht van de door u gedane boekingen.

Op de pagina activiteiten (bovenaan alle activiteiten) ziet u deze tekst:

Verhinderd? U kunt zich afmelden door een mail te sturen: klik hier.
Klik op “klik hier” en er verschijnt een formulier met een e-mailadres.
► Houd u er rekening mee dat wij geen restitutie verlenen voor eenmaal geboekte activiteiten? U mag wel iemand anders op uw naam laten deelnemen.

Als de door u gekozen activiteit geen plaats meer beschikbaar heeft verschijnt de mogelijkheid: “Inschrijven voor wachtlijst”. Als u daarop klikt wordt u op de wachtlijst geplaatst.

Als u inlogt en naar “Mijn account” gaat ziet u daar “Wachtlijsten”. Daar vindt u een overzicht van de activiteit(en) waarvoor u op een wachtlijst staat.

Degene die als eerste op de wachtlijst staat ontvangt automatisch een bericht per e-mail als er een plaats is vrijgekomen. Door in de e-mail op de link te klikken wordt u automatisch gebracht naar de betreffende activiteit, waar u dan alsnog kunt boeken en afrekenen.

Leden: het bestuur stelt het bijzonder op prijs als u zich ook opgeeft voor de lezingen, ondanks dat deze gratis zijn voor leden en ondanks dat het aantal plaatsen min of meer onbeperkt is. Op deze manier krijgt de organisatie namelijk belangrijke informatie over het aantal te verwachten deelnemers.
Niet-leden dienen zich altijd aan te melden, omdat zij voor de lezing moeten betalen. Mocht dit problemen met zich meebrengen dan kan een niet-lid vooralsnog ook zonder vooraanmelding naar de lezing komen en ter plaatse contant betalen.

Zoals in het verleden het geval was kunt u voor boekingen van activiteiten contact opnemen met Hans Wilders (onsamsterdam@kpnmail.nl / 06-57219625).

Alle activiteiten zijn toegankelijk voor zowel leden als niet-leden. Wij stellen het zeer op prijs als u zich ook voor lezingen vooraf opgeeft.

Verhinderd? U kunt zich afmelden door een mail te sturen: klik hier. Wij verlenen geen restitutie voor eenmaal geboekte activiteiten. U mag wel iemand anders op uw naam laten deelnemen.