De statuten zijn vastgesteld op 3 juni 2014.
Artikel 1 De vereniging draagt de naam Vereniging Ons Amsterdam.
Artikel 2 De vereniging heeft haar zetel in Amsterdam.
DOEL
Artikel 3
1 De vereniging heeft ten doel: de bevordering van de kennis over en de bestudering van de
historie en het cultureel erfgoed en tevens van de huidige situatie en de toekomst van de
stad Amsterdam, haar bewoners en haar omgeving, haar ontwikkelingen en invloedssfeer,
alles in de ruimste zin.
2 De vereniging tracht dit ondermeer te bereiken door:
a. het beleggen van bijeenkomsten en het houden van voordrachten;
b. het organiseren van excursies en het (doen) bezoeken van instellingen, bijzondere
gebouwen, musea en dergelijke die de in dit artikel bedoelde cultuur/historische waarde
en/of uitdragen;
c. het geven van cursussen;
d. het doen opstellen van publicaties;
e. het bevorderen van al datgene dat bijdraagt tot het bereiken van het gestelde doel.
3 De vereniging mag geen winst onder haar leden verdelen.
4 De vereniging kan ten behoeve van haar leden rechten bedingen. Zij kan nakoming van
bedongen rechten jegens en schadevergoeding aan een lid vorderen tenzij een lid zich
daartegen verzet.
5 De inkomsten van de vereniging bestaan uit contributies, giften, legaten en andere baten.
ORGANEN VAN DE VERENIGING
Artikel 4
De vereniging kent de volgende bestuurlijke organen:
a de algemene ledenvergadering;
b het algemeen bestuur.
LEDEN
Artikel 5
1 De vereniging kent gewone leden en ereleden.
2 Gewone leden van de vereniging zijn zij die zich schriftelijk als lid bij het algemeen bestuur
hebben aangemeld en door het algemeen bestuur als lid zijn toegelaten waarna zij in het
ledenregister zijn ingeschreven met verplichting tot betaling van contributie. Alleen
natuurlijke personen kunnen lid worden van de vereniging.
3 Ereleden zijn zij die zich op bijzondere wijze jegens de vereniging verdienstelijk hebben
gemaakt. Zij worden op voordracht van het algemeen bestuur of tenminste tien leden van de
vereniging door de algemene ledenvergadering tot erelid benoemd. Ereleden hebben
dezelfde rechten en plichten als gewone leden doch zijn vrijgesteld van het betalen van
contributie.
4 Het algemeen bestuur houdt een register waarin de namen en (elektronische) adressen van
alle gewone leden en ereleden zijn opgenomen.
TOELATING
Artikel 6
1 Het algemeen bestuur beslist omtrent de toelating van gewone leden. Aanmelding dient te
geschieden bij de secretaris van het algemeen bestuur.
2 Bij niet-toelating tot lid kan de algemene ledenvergadering alsnog tot toelating besluiten.
EINDE VAN HET LIDMAATSCHAP
Artikel 7
1 Het lidmaatschap eindigt:
a. door de dood van het lid;
b. door opzegging door het lid;
c. door opzegging door de vereniging;
d. door ontzetting.
2 Opzegging van het lidmaatschap kan slechts schriftelijk geschieden tegen het einde van het
boekjaar en met inachtneming van een opzeggingstermijn van vier weken; op deze termijn is
de Algemene termijnenwet niet van toepassing. In ieder geval kan het lidmaatschap worden
beëindigd door opzegging tegen het eind van het boekjaar, volgend op dat waarin wordt
opgezegd, of onmiddellijk, indien redelijkerwijs niet gevergd kan worden het lidmaatschap te
laten voortduren.
3 Een opzegging in strijd met het vorige lid bepaalde, doet het lidmaatschap eindigen op het
vroegst toegelaten tijdstip volgende op de datum waartegen was opgezegd.
4 Een lid kan zijn lidmaatschap met onmiddellijke ingang opzeggen binnen een maand:
– nadat een besluit waarbij zijn rechten zijn beperkt of zijn verplichtingen zijn verzwaard,
hem is bekend geworden of medegedeeld; het besluit is op hem alsdan niet van
toepassing.
Een lid kan zijn lidmaatschap evenwel niet met onmiddellijke ingang opzeggen in het geval
van wijziging van geldelijke rechten en verplichtingen;
– nadat hem een besluit is meegedeeld tot omzetting van de vereniging in een andere
rechtsvorm, tot fusie of splitsing.
5 De vereniging kan het lidmaatschap opzeggen wanneer een lid heeft opgehouden aan de
vereisten voor het lidmaatschap bij de statuten gesteld te doen, wanneer hij zijn
verplichtingen jegens de vereniging niet nakomt, alsook wanneer redelijkerwijs van de
vereniging niet verwacht kan worden het lidmaatschap te laten voortduren. De opzegging
geschiedt door het algemeen bestuur.
6 Ontzetting kan alleen worden uitgesproken wanneer een lid in strijd met de statuten
reglementen of besluiten der vereniging handelt, of de vereniging op onredelijke wijze
benadeelt. De ontzetting geschiedt door het algemeen bestuur.
7 Van een besluit tot opzegging van het lidmaatschap van de vereniging op grond dat
redelijkerwijs van de vereniging niet gevergd kan worden het lidmaatschap te laten
voortduren en van een besluit tot ontzetting uit het lidmaatschap staat de betrokkene
binnen een maand na de ontvangst van de kennisgeving van het besluit beroep open op de
algemene ledenvergadering. Hij wordt daartoe ten s[spoedigste schriftelijk middels een
aangetekende brief van het besluit met opgave van redenen in kennis gesteld. Gedurende de
beroepstermijn en hangende het beroep is het lid geschorst.
8 Wanneer het lidmaatschap in de loop van een boekjaar eindigt blijft desniettemin de
jaarlijkse contributie voor het geheel verschuldigd.
VERPLICHTINGEN EN RECHTEN
Artikel 8
1 De gewone leden zijn gehouden aan het betalen van de jaarlijkse contributie, die jaarlijks
door de algemene ledenvergadering zal worden vastgesteld. Zij kunnen daartoe tot in
categorieën worden ingedeeld die een verschillende contributie betalen.
2 Het algemeen bestuur is bevoegd in bijzondere gevallen aan gewone leden gehele of
gedeeltelijke ontheffing van de verplichting tot het betalen van een contributie te verlenen.
3 De leden hebben het recht:
a. de algemene ledenvergadering van de vereniging bij te wonen en hebben daar individueel
stemrecht;
b. schriftelijke voorstellen in te dienen bij het algemeen bestuur;
c. deel te nemen aan alle activiteiten van de vereniging, zoals daar zijn lezingen,
voordrachten, excursies en cursussen.
ALGEMEEN BESTUUR
Artikel 9
1 De vereniging wordt bestuurd door een algemeen bestuur, bestaande uit ten minste drie en
ten hoogste zeven natuurlijke personen, bestuurders genaamd. Het algemeen bestuur wordt
uit de leden benoemd. De benoeming geschiedt door de algemene ledenvergadering. De
algemene ledenvergadering stelt het aantal van het algemeen bestuur vast.
2 Indien te eniger tijd het aantal bestuurders beneden het gestelde minimum is gedaald blijven
de nog in functie zijnde bestuurders niettemin een wettig college vormen. Het algemeen
bestuur is alsdan verplicht zo spoedig mogelijk een algemene ledenvergadering te beleggen,
waarin de voorziening in vacature(s) aan de orde komt.
3 De voorzitter van het algemeen bestuur wordt door de ledenvergadering in functie gekozen.
Het algemeen bestuur kiest uit zijn midden een secretaris en een penningmeester. Het
algemeen bestuur kan voor elk hunner een vervanger aanwijzen.
EINDE BESTUURSFUNCTIE
Artikel 10
1 Een bestuurder kan, ook als hij voor een bepaalde tijd is benoemd, te allen tijde door de
algemene ledenvergadering worden ontslagen of geschorst. Een schorsing die niet binnen
drie maanden gevolgd wordt door een ontslag, eindigt door verloop van die termijn.
2 Een bestuurder treedt af volgens een door het algemeen bestuur te maken rooster van
aftreding.
3 De algemene ledenvergadering stelt in het huishoudelijk reglement de verkiesbaarheid en de
herkiesbaarheid van een aftredende bestuurder vast.
4 De functie van bestuurder eindigt voorts door overlijden, het bedanken en door het eindigen
van het lidmaatschap van de vereniging.
BESTUURSTAAK EN VERTEGENWOORDIGING
Artikel 11
1 Behoudens de beperkingen volgens de statuten is het algemeen bestuur belast met het
besturen van de vereniging.
2 Het algemene bestuur is, mits met goedkeuring van de algemene ledenvergadering, bevoegd
te besluiten tot het aangaan van overeenkomsten tot het verkrijgen, vervreemden of
bezwaren van registergoederen, tot het aangaan van overeenkomsten waarbij de vereniging
zich als borg of hoofdelijk medeschuldenaar verbindt, zich voor een derde sterk maakt of zich
tot zekerheidsstelling voor een schuld van een ander verbindt alsmede voor het aanvaarden
van beneficiaire schenkingen indien daaraan bezwarende voorwaarden zijn verbonden. Het
vereiste van goedkeuring geldt mede voor de bevoegdheid tot vertegenwoordiging van de
vereniging ter zake van deze handelingen. Van de goedkeuring blijkt voldoende door het
uittreksel uit de notulen van de betrokken algemene ledenvergadering, getekend door de
voorzitter en secretaris.
3 Het algemeen bestuur vertegenwoordigt de vereniging. De bevoegdheid tot
vertegenwoordiging komt mede aan twee gezamenlijk handelende leden van het algemeen
bestuur toe, onder wie de voorzitter en/of de secretaris danwel bij belet en/of ontstentenis
degene(n) die daartoe door het algemeen bestuur als plaatsvervanger is/zijn aangewezen.
Een en ander laat onverlet de bevoegdheid van het algemeen bestuur om bij bestuursbesluit
volmacht te verlenen tot vertegenwoordiging van de vereniging.
4 Erfstellingen mogen slechts worden aanvaard onder het voorrecht van boedelbeschrijving.
5 Het algemeen bestuur is bevoegd om onder zijn verantwoordelijkheid bepaalde onderdelen
van zijn taak te doen uitvoeren door commissies en werkgroepen die door het algemeen
bestuur worden benoemd. Met name wordt door het algemeen bestuur in ieder geval
ingesteld een werkgroep “Lezingen en Excursies” en een werkgroep “Cursussen”. Het
algemeen bestuur is bevoegd de samenstelling de taakomschrijving en de reglementen voor
deze commissies en werkgroepen vast te stellen.
VERGADERINGEN VAN HET ALGEMEEN BESTUUR
Artikel 12
1 Het algemeen bestuur stelt de plaats van vergadering zelf vast.
2 De bestuursvergaderingen worden geleid door de voorzitter. Ontbreekt deze dan voorziet de
vergadering zelf in het voorzitterschap.
3 Van het verhandelde in elke vergadering worden notulen gemaakt, die door het bestuur
worden vastgesteld en door de voorzitter en de secretaris worden ondertekend.
4 Bij door het algemeen bestuur vast te stellen reglement kunnen nadere regels aangaande de
vergaderingen van en de besluitvorming door het algemeen bestuur worden aangegeven.
ALGEMENE LEDENVERGADERINGEN
Artikel 13
1 Aan de algemene ledenvergadering komen in de vereniging alle bevoegdheden toe die niet
door de wet, de statuten of de reglementen aan het algemeen bestuur zijn opgedragen.
2 Jaarlijks, uiterlijk vier maanden na afloop van het boekjaar, wordt een algemene
ledenvergadering –de jaarvergadering- gehouden.
In de jaarvergadering komen ondermeer aan de orde:
a. het jaarverslag en de jaarstukken als bedoeld in artikel 19 met het verslag van de aldaar
genoemde kascommissie alsmede de begroting van het lopende jaar;
b. de benoeming van de in artikel 19 genoemde commissie voor het volgende
verenigingsjaar;
c. décharge van het algemeen bestuur;
d. voorziening in eventuele vacatures;
e. voorstellen van het algemeen bestuur of de leden, aangekondigd bij de oproeping voor de
vergadering.
3 Andere algemene ledenvergaderingen worden gehouden zo dikwijls het algemeen bestuur
dit wenselijk oordeelt.
4 Voorts is het algemeen bestuur op schriftelijk verzoek van een tenminste zodanig aantal
leden als bevoegd is tot het uitbrengen van een tiende gedeelte der stemmen in de
algemene ledenvergadering verplicht tot het bijeenroepen van een algemene
ledenvergadering op een termijn van niet langer dan vier weken na indiening van het
verzoek.
5 Indien aan het verzoek binnen veertien dagen geen gevolg wordt gegeven, kunnen de
verzoekers zelf tot die bijeenroeping overgaan door oproeping overeenkomstig artikel 14 of
bij advertentie in ten minste twee ter plaatse waar de vereniging gevestigd is gelezen
dagbladen. De verzoekers kunnen alsdan anderen dan bestuursleden belasten met de leiding
der vergadering en het opstellen der notulen.
BIJEENROEPING ALGEMENE LEDENVERGADERING
Artikel 14
1 De algemene ledenvergaderingen worden bijeengeroepen door of vanwege het algemene
bestuur. De oproeping geschiedt schriftelijk aan de adressen van de leden als volgens het
register, bedoeld in artikel 5. De termijn voor de oproeping bedraagt tenminste veertien
dagen.
2 Indien een lid hiermee instemt, geschiedt de bijeenroeping een door elektronische weg
toegezonden leesbaar en reproduceerbaar bericht aan het adres dat door hem voor dit doel
bekend is gemaakt.
3 Bij de oproeping worden de te behandelen onderwerpen vermeld.
TOEGANG EN STEMRECHT
Artikel 15
1 Toegang tot de algemene ledenvergadering hebben alle gewone leden en ereleden van de
vereniging. Geen toegang hebben geschorste leden en geschorste bestuursleden, tenzij het
gaat om te worden gehoord of zich te uiten inzake hun schorsing.
2 Over toelating van de andere dan in lid 1 bedoelde personen beslist de algemene
ledenvergadering.
3 Ieder lid van de vereniging dat niet geschorst is heeft 1 stem.
4 Een lid kan zijn stem door een schriftelijk daartoe gemachtigd ander lid laten uitbrengen. Een
lid kan als gemachtigde van maximaal twee leden optreden. Aan de eis van schriftelijkheid
van de volmacht wordt voldaan indien de volmacht elektronisch is vastgelegd.
UITOEFENING STEMRECHT
Artikel 16
1 Indien het algemeen bestuur daartoe besluit en onder de daaraan door het algemeen
bestuur te stellen voorwaarden, kan een stemgerechtigd persoon zijn stemrecht uitoefenen
door middel van een elektronisch communicatiemiddel.
2 Voor de toepassing van lid 1 is vereist dat de stemgerechtigde via het elektronisch
communicatiemiddel kan worden geïdentificeerd, rechtstreeks kan kennisnemen van de
verhandelingen ter vergadering en het stemrecht kan uitoefenen.
3 De in lid 1 genoemde, door het algemeen bestuur te stellen voorwaarden worden bij de
oproeping bekendgemaakt.
VOORZITTERSCHAP EN NOTULEN
Artikel 17
1 De algemene ledenvergadering wordt geleid door de voorzitter van de vereniging of zijn
plaatsvervanger. Ontbreken de voorzitter en zijn plaatsvervanger dan treedt één der andere
bestuursleden, door het algemeen bestuur aan te wijzen, als voorzitter op. Wordt ook op
deze wijze niet in het voorzitterschap voorzien, dan voorziet de vergadering daarin zelf.
2 Van het verhandelde in elke vergadering worden door de secretaris of zijn plaatsvervanger of
een ander door de voorzitter daartoe aangewezen persoon notulen gemaakt, die door de
voorzitter en de notulist worden vastgesteld en ondertekend. Zij die de vergadering
bijeenroepen kunnen een notarieel proces-verbaal van het verhandelde doen opmaken.
Alsdan is de handtekening van de notaris en zijn eventuele getuigen voldoende.
De inhoud van de notulen of van het proces-verbaal wordt ter kennis van de leden gebracht.
BESLUITVORMING VAN DE ALGEMENE LEDENVERGADERING
Artikel 18
1 Het in de algemene ledenvergadering uitgesproken oordeel van de voorzitter omtrent de
uitslag van een stemming is beslissend. Hetzelfde geldt voor de inhoud van een genomen
besluit, voor zover werd gestemd over een niet schriftelijk vastgelegd voorstel.
2 Wordt echter onmiddellijk na het uitspreken van het in het eerste lid bedoeld oordeel van de
voorzitter de juistheid daarvan betwist, dan vindt een nieuwe stemming plaats, indien een
meerderheid der vergadering of, indien de oorspronkelijke stemming niet hoofdelijk of
schriftelijk geschiedde, een stemgerechtigde aanwezige dit verlangt. Door deze nieuwe
stemming vervallen de rechtsgevolgen van de oorspronkelijke stemming.
3 Voor zover de statuten of de wet niet anders bepalen worden alle besluiten van de algemene
ledenvergadering met volstrekte meerderheid van de uitgebrachte stemmen.
4 Blanco en ongeldige stemmen worden beschouwd als niet te zijn uitgebracht.
5 Indien bij verkiezing van personen niemand de volstrekte meerderheid heeft verkregen, vindt
een tweede stemming plaats.
Heeft alsdan wederom niemand de volstrekte meerderheid verkregen dan vinden
herstemmingen plaats totdat hetzij één persoon de volstrekte meerderheid heeft verkregen,
hetzij tussen twee personen is gestemd en de stemmen staken.
Bij gemelde herstemmingen (waaronder niet is begrepen de tweede stemming) wordt
telkens gestemd tussen de personen op wie bij die voorafgaande stemming het geringste
aantal stemmen is uitgebracht.
Is bij de voorafgaande stemming het geringste aantal stemmen op meer dan één persoon
uitgebracht, dan wordt door loting uitgemaakt op wie van die personen bij de nieuwe
stemming geen stemmen meer kunnen worden uitgebracht.
Ingeval bij een stemming tussen twee personen de stemmen staken beslist het lot wie van
beiden is gekozen.
6 Indien de stemmen staken over een voorstel, niet rakende verkiezing van personen, dan
beslist de voorzitter.
7 Alle stemmingen geschieden mondeling met uitzondering stemmingen over personen
danwel tenzij de voorzitter een schriftelijke stemming gewenst acht of één der
stemgerechtigden zulks voor de stemming verlangt. Schriftelijke stemming geschiedt bij
ongetekende, gesloten briefjes. Besluitvorming bij acclamatie is mogelijk, tenzij een
stemgerechtigde hoofdelijke stemming verlangt.
8 In geval door middel van een elektronisch communicatiemiddel gestemd kan worden,
bepaalt het algemeen bestuur in de door haar op te stellen voorwaarden op welke wijze de
besluitvorming zal plaatsvinden.
FINANCIEEL BEHEER
Artikel 19
1 Het boekjaar loopt gelijk met het kalenderjaar.
2 Het algemeen bestuur is verplicht van de vermogenstoestand van de vereniging en van alles
betreffende de werkzaamheden van de vereniging, naar de eisen die voortvloeien uit deze
werkzaamheden, op zodanige wijze een administratie te voeren en de daartoe behorende
boeken, bescheiden en andere gegevensdragers op zodanige wijze te bewaren dat te allen
tijde de rechten en verplichtingen van de vereniging kunnen worden gekend.
3 Het algemeen bestuur brengt op een algemene ledenvergadering binnen vier maanden na
afloop van het boekjaar, behoudens verlenging van deze termijn door de algemene
ledenvergadering, een jaarverslag uit over de gang van zaken in de vereniging en over het
gevoerde beleid. Het legt de balans en de staat van baten en lasten met een toelichting ter
goedkeuring aan de vergadering over. Deze stukken worden onderstekend door de
bestuurders; ontbreekt de ondertekening van een of meer hunner, dan wordt daar onder
opgave van redenen melding gemaakt. Na verloop van de termijn kan ieder lid van de
gezamenlijke bestuurders in rechte vorderen dat zij deze verplichtingen nakomen.
4 De algemene ledenvergadering benoemt jaarlijks een kascommissie van tenminste twee
leden die geen deel van het algemeen bestuur mogen uitmaken. De commissie onderzoekt
de stukken bedoeld in de tweede zin van lid 3 en brengt aan de algemene ledenvergadering
verslag van haar bevindingen uit. Het algemeen bestuur is verplicht de commissie ten
behoeve van haar onderzoek alle door haar gevraagde inlichtingen te verschaffen, haar
desgewenst de kas en de waarden te tonen en de boeken, bescheiden en andere
gegevensdragers van de vereniging voor raadpleging beschikbaar te stellen.
5 De kascommissieleden worden benoemd voor een periode van ten hoogste drie jaar en zijn
niet terstond herkiesbaar. Ieder lid van de commissie kan te allen tijde door de algemene
ledenvergadering uit zijn functie worden ontheven.
6 Het algemeen bestuur is verplicht de in lid 2 bedoelde boeken, bescheiden en andere
gegevensdragers gedurende zeven jaren te bewaren.
7 De op een gegevensdrager aangebrachte gegevens, uitgezonderd de op papier gestelde
balans en staat van baten en lasten, kunnen op een andere gegevensdrager worden
overgebracht en bewaard, mits de overbrenging geschiedt met juiste en volledige weergave
der gegevens en deze gegevens gedurende de volledige bewaartijd beschikbaar zijn en
binnen redelijke tijd leesbaar kunnen worden gemaakt.
STATUTENWIJZIGING
Artikel 20
1 In de statuten van de vereniging kan geen verandering worden gebracht dan door besluit van
de algemene ledenvergadering, waartoe is opgeroepen met de mededeling dat aldaar
wijziging van de statuten zal worden voorgesteld.
2 Zij die de oproeping tot de algemene ledenvergadering ter behandeling van een voorstel tot
statutenwijziging hebben gedaan, moeten tenminste vijf dagen vόόr de vergadering een
afschrift van dat voorstel, waarin de voorgedragen wijziging woordelijk is opgenomen, op een
daartoe geschikte plaats voor de leden ter inzage leggen tot na afloop van de dag waarop de
vergadering wordt gehouden.
3 Een besluit tot statutenwijziging behoeft tenminste drie/vierde van de uitgebrachte
stemmen, in een vergadering waarin tenminste de helft van de leden aanwezig of
vertegenwoordigd is.
Is niet de helft van de leden aanwezig of vertegenwoordigd, dan wordt eerst na veertien
dagen tot uiterlijk binnen zes weken daarna een tweede vergadering bijeengeroepen en
gehouden, waarin over het voorstel zoals dat in de vorige vergadering aan de orde is
geweest, ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden, kan worden besloten
met een volstrekte meerderheid van de uitgebrachte stemmen.
4 Een statutenwijziging treedt niet eerder in werking dan nadat hiervan een notariële acte is
opgemaakt. Tot het doen verlijden van de akte is iedere bestuurder bevoegd.
ONTBINDING
Artikel 21
1 De vereniging kan worden ontbonden door een besluit van de algemene ledenvergadering.
Het bepaalde in de leden 1, 2 en 3 van het voorgaande artikel is van overeenkomstige
toepassing. De algemene ledenvergadering benoemd bij het ontbindingsbesluit op voorstel
van het algemeen bestuur de vereffenaars; anders zijn de bestuurders ten tijde van het
besluit vereffenaars.
2 Hetgeen na voldoening van alle schulden van het vermogen der ontbonden vereniging
overblijft wordt besteedt ten behoeve van een algemeen nut beogende instelling in de zin
van de Algemene Wet inzake Rijksbelastingen met een gelijksoortige doelstelling.
HUISHOUDELIJK REGLEMENT
Artikel 22
1 Een huishoudelijk reglement dient door de algemene ledenvergadering te worden
vastgesteld.
2 Het huishoudelijk reglement mag niet in strijd zijn met de wet, ook waar die geen dwingend
recht bevat, noch met de statuten.
U kunt zich aanmelden voor de digitale nieuwsbrief, druk op onderstaande knop.
© Vereniging Ons Amsterdam