Dit huishoudelijk reglement is vastgesteld door de ALV op 20 april 2022.
1 Bij een huishoudelijk reglement kan al datgene geregeld worden, waarvan een
nadere regeling gewenst wordt geacht. Een huishoudelijk reglement mag geen
bepalingen bevatten, die in strijd zijn met de wet of de statuten.
2 Het huishoudelijk reglement wordt vastgesteld en gewijzigd door de algemene
ledenvergadering als het is ingediend door het bestuur of tenminste tien leden. De tekst
daarvan moet, met de eventuele toelichting, vijf dagen voor de desbetreffende vergadering
aan de leden worden toegezonden of op een daartoe geschikte plaats voor de leden ter
inzage liggen tot na afloop van de dag waarop de vergadering wordt gehouden.
Definitiebepalingen
Voor de toepassing van dit Reglement wordt verstaan onder:
ALGEMEEN BESTUUR
Artikel 1
Lid 1 Taken voorzitter
Lid 3 Taken penningmeester
VACATURE IN HET BESTUUR
Artikel 2
Kandidaatstelling van een lid van de vereniging voor het bestuur wordt door het bestuur
gedaan of door een lid van de vereniging met steun van minstens vijf andere leden van de
vereniging. Aan de leden worden de kandidaatstellingen schriftelijk meegedeeld, ten minste
vijf dagen voor de vergadering waar over die kandidaatstelling zal worden gestemd.
ZITTINGSDUUR en AFTREDEN BESTUURSLEDEN
Artikel 3
Benoeming geschiedt voor een periode van 3 jaar. Aansluitende herbenoeming is mogelijk.
De voorzitter is na diens aftreden benoembaar tot lid van het algemeen bestuur.
Wanneer een bestuurslid tussentijds aftreedt, wordt door de algemene ledenvergadering in
die vacature voorzien. Het vervangende bestuurslid neemt in het rooster de plaats van het
aftredende bestuurslid in.
Het bestuur stelt een rooster van aftreden van bestuursleden vast. In het rooster van
aftreden wordt ervoor zorggedragen dat voorzitter, secretaris en penningmeester niet
gelijktijdig periodiek aftreden.
WERKGROEPEN en AFDELINGEN
Artikel 4
Lid 1 Het bestuur benoemt de leden van de afdelingen en commissies en de programmacoördinator
op voordracht van deze afdelingen, commissies en programmacoördinator.
Het bestuur is bevoegd een nieuwe afdeling in te stellen op verzoek van ten minste 50 leden,
wonend in of georiënteerd op een territoriaal af te bakenen gebied. Het bestuur houdt bij
het nemen van een besluit hierover rekening met de belangen van de bestaande afdelingen.
Het bestuur is eveneens bevoegd een afdeling op te heffen, uit eigener beweging of op verzoek
vanuit de afdeling zelf, wanneer het aantal activiteiten te zeer is afgenomen, het aantal
deelnemers te ver is gedaald, of er te weinig personen leden zijn die een en ander moeten organiseren.
Lid 2 Tot de vaste commissies behoren in ieder geval:
– de werkgroep “Lezingen en excursies”;
– een programmacoördinator;
– de werkgroep “Cursussen”;
– de PR-commissie.
ACTIVITEITEN WERKGROEPEN EN AFDELINGEN
Artikel 5
Lid 1 Werkgroep “Lezingen en Excursies”
Deze heeft een onderverdeling in vier afdelingen te weten: Noord, Oost, Zuid en West. Bij
voorkeur bestaat een afdeling uit minstens 3 leden, er is geen maximum vastgesteld. De
leden van een afdeling wonen of zijn georiënteerd op een territoriaal afgebakend gebied.
De afdeling benoemt uit haar midden een contactpersoon die het eerste aanspreekpunt
vormt in contact o.a. met het bestuur. Het programma van lezingen en excursies wordt
samengesteld door deze vier afdelingen en zijn toegankelijk voor alle leden. De vier
afdelingen rapporteren aan de programma-coördinator.
Lid 2 Programma-coördinator
Hij / zij houdt contact met de afdelingen, voert de eindredactie en bewaakt de planning
voor het programma.
Lid 3 Werkgroep “Cursussen”
Jaarlijks wordt een cyclus van lezingen over thematisch verwante onderwerpen gehouden.
Leden en niet-leden kunnen zich aanmelden voor de gehele cursus, alsook voor afzonderlijke
onderdelen. Andere activiteiten, zoals excursies en wandelingen, kunnen deel uitmaken van
de cursus, op facultatieve basis.
Lid 4 PR-commissie
De redactie van de Nieuwsbrief wordt verzorgd door leden van de PR-commissie.
Deze commissie houdt zich bezig met het monitoren van culturele activiteiten buiten de
vereniging en houdt de leden daarvan op de hoogte. De commissie is ook verantwoordelijk
voor public relations in het algemeen, met name betreffende contacten met journalisten e
andere organisaties met betrekking tot verdere bekendmaking van het bestaan van de
vereniging en haar activiteiten.
CONTRIBUTIE en BIJDRAGEN
Artikel 6
Lid 1 Bijdragen door de leden
Leden betalen een jaarlijkse contributie. Het verenigingsjaar loopt van januari tot en met
december. Indien het lidmaatschap na 30 juni start wordt de helft van de jaarlijkse
contributie in rekening gebracht.
Voor deelname aan de cursus, centrale manifestaties, excursies, bezichtigingen,
wandelingen en overige activiteiten kan betaling worden gevraagd. Deze bijdragen beogen
per activiteit in beginsel niet meer dan kostendekkend zijn. Het bestuur kan beslissen tot een
hogere bijdrage dan voor kostendekking is vereist en geeft aan wat daarvoor de
overwegingen zijn.
Lid 2 Bijdragen door niet-leden
Niet-leden hebben toegang tot de activiteiten van de vereniging, tenzij het tegendeel is
bepaald. Zij dienen voor deelname een door het bestuur per activiteit vast te stellen bijdrage
te betalen. De bijdrage door niet-leden voor lezingen en excursies is hoger dan de bijdrage
door leden.
Niet-leden hebben geen toegang tot de algemene ledenvergaderingen, behoudens op
uitnodiging van het bestuur en goedgekeurd door de ter vergadering aanwezige leden
Alle activiteiten zijn toegankelijk voor zowel leden als niet-leden. Wij stellen het zeer op prijs als u zich ook voor lezingen vooraf opgeeft.
Verhinderd? U kunt zich afmelden door een mail te sturen: klik hier. Wij verlenen geen restitutie voor eenmaal geboekte activiteiten. U mag wel iemand anders op uw naam laten deelnemen.
Dit huishoudelijk reglement is vastgesteld door de ALV op 20 april 2022.
1 Bij een huishoudelijk reglement kan al datgene geregeld worden, waarvan een
nadere regeling gewenst wordt geacht. Een huishoudelijk reglement mag geen
bepalingen bevatten, die in strijd zijn met de wet of de statuten.
2 Het huishoudelijk reglement wordt vastgesteld en gewijzigd door de algemene
ledenvergadering als het is ingediend door het bestuur of tenminste tien leden. De tekst
daarvan moet, met de eventuele toelichting, vijf dagen voor de desbetreffende vergadering
aan de leden worden toegezonden of op een daartoe geschikte plaats voor de leden ter
inzage liggen tot na afloop van de dag waarop de vergadering wordt gehouden.
Definitiebepalingen
Voor de toepassing van dit Reglement wordt verstaan onder:
ALGEMEEN BESTUUR
Artikel 1
Lid 1 Taken voorzitter
Lid 2 Taken secretaris
Lid 3 Taken penningmeester
VACATURE IN HET BESTUUR
Artikel 2
Kandidaatstelling van een lid van de vereniging voor het bestuur wordt door het bestuur
gedaan of door een lid van de vereniging met steun van minstens vijf andere leden van de
vereniging. Aan de leden worden de kandidaatstellingen schriftelijk meegedeeld, ten minste
vijf dagen voor de vergadering waar over die kandidaatstelling zal worden gestemd.
ZITTINGSDUUR en AFTREDEN BESTUURSLEDEN
Artikel 3
Benoeming geschiedt voor een periode van 3 jaar. Aansluitende herbenoeming is mogelijk.
De voorzitter is na diens aftreden benoembaar tot lid van het algemeen bestuur.
Wanneer een bestuurslid tussentijds aftreedt, wordt door de algemene ledenvergadering in
die vacature voorzien. Het vervangende bestuurslid neemt in het rooster de plaats van het
aftredende bestuurslid in.
Het bestuur stelt een rooster van aftreden van bestuursleden vast. In het rooster van
aftreden wordt ervoor zorggedragen dat voorzitter, secretaris en penningmeester niet
gelijktijdig periodiek aftreden.
WERKGROEPEN en AFDELINGEN
Artikel 4
Lid 1 Het bestuur benoemt de leden van de afdelingen en commissies en de programmacoördinator
op voordracht van deze afdelingen, commissies en programmacoördinator.
Het bestuur is bevoegd een nieuwe afdeling in te stellen op verzoek van ten minste 50 leden,
wonend in of georiënteerd op een territoriaal af te bakenen gebied. Het bestuur houdt bij
het nemen van een besluit hierover rekening met de belangen van de bestaande afdelingen.
Het bestuur is eveneens bevoegd een afdeling op te heffen, uit eigener beweging of op verzoek
vanuit de afdeling zelf, wanneer het aantal activiteiten te zeer is afgenomen, het aantal
deelnemers te ver is gedaald, of er te weinig personen leden zijn die een en ander moeten organiseren.
Lid 2 Tot de vaste commissies behoren in ieder geval:
– de werkgroep “Lezingen en excursies”;
– een programmacoördinator;
– de werkgroep “Cursussen”;
– de PR-commissie.
ACTIVITEITEN WERKGROEPEN EN AFDELINGEN
Artikel 5
Lid 1 Werkgroep “Lezingen en Excursies”
Deze heeft een onderverdeling in vier afdelingen te weten: Noord, Oost, Zuid en West. Bij
voorkeur bestaat een afdeling uit minstens 3 leden, er is geen maximum vastgesteld. De
leden van een afdeling wonen of zijn georiënteerd op een territoriaal afgebakend gebied.
De afdeling benoemt uit haar midden een contactpersoon die het eerste aanspreekpunt
vormt in contact o.a. met het bestuur. Het programma van lezingen en excursies wordt
samengesteld door deze vier afdelingen en zijn toegankelijk voor alle leden. De vier
afdelingen rapporteren aan de programma-coördinator.
Lid 2 Programma-coördinator
Hij / zij houdt contact met de afdelingen, voert de eindredactie en bewaakt de planning
voor het programma.
Lid 3 Werkgroep “Cursussen”
Jaarlijks wordt een cyclus van lezingen over thematisch verwante onderwerpen gehouden.
Leden en niet-leden kunnen zich aanmelden voor de gehele cursus, alsook voor afzonderlijke
onderdelen. Andere activiteiten, zoals excursies en wandelingen, kunnen deel uitmaken van
de cursus, op facultatieve basis.
Lid 4 PR-commissie
De redactie van de Nieuwsbrief wordt verzorgd door leden van de PR-commissie.
Deze commissie houdt zich bezig met het monitoren van culturele activiteiten buiten de
vereniging en houdt de leden daarvan op de hoogte. De commissie is ook verantwoordelijk
voor public relations in het algemeen, met name betreffende contacten met journalisten e
andere organisaties met betrekking tot verdere bekendmaking van het bestaan van de
vereniging en haar activiteiten.
CONTRIBUTIE en BIJDRAGEN
Artikel 6
Lid 1 Bijdragen door de leden
Leden betalen een jaarlijkse contributie. Het verenigingsjaar loopt van januari tot en met
december. Indien het lidmaatschap na 30 juni start wordt de helft van de jaarlijkse
contributie in rekening gebracht.
Voor deelname aan de cursus, centrale manifestaties, excursies, bezichtigingen,
wandelingen en overige activiteiten kan betaling worden gevraagd. Deze bijdragen beogen
per activiteit in beginsel niet meer dan kostendekkend zijn. Het bestuur kan beslissen tot een
hogere bijdrage dan voor kostendekking is vereist en geeft aan wat daarvoor de
overwegingen zijn.
Lid 2 Bijdragen door niet-leden
Niet-leden hebben toegang tot de activiteiten van de vereniging, tenzij het tegendeel is
bepaald. Zij dienen voor deelname een door het bestuur per activiteit vast te stellen bijdrage
te betalen. De bijdrage door niet-leden voor lezingen en excursies is hoger dan de bijdrage
door leden.
Niet-leden hebben geen toegang tot de algemene ledenvergaderingen, behoudens op
uitnodiging van het bestuur en goedgekeurd door de ter vergadering aanwezige leden
U kunt zich aanmelden voor de digitale nieuwsbrief, druk op onderstaande knop.