Rondleiding “Torpedo Theater”

Door: door Carel Helder
Datum: 15 december 2022
Tijd: 14.00 tot 16.30 uur
Startpunt: Sint Pieterspoortsteeg 33 (vlakbij de Nes en De Brakke Grond)
Prijs: leden 9,50 / niet-leden 12,-

In een zijsteegje van de Nes en de Oudezijds Voorburgwal, vlak naast de Amsterdamse rosse buurt, bevindt zich een verborgen schat: het kleinste en – volgens NRC Handelsblad – ‘misschien wel charmantste theater van Nederland’. Het begon als Pantijn Poppentheater van de poppenspeler op de Dam. Daarna werd het het Parool Theater. Journalisten en andere medewerkers van de krant runden dit theater helemaal zelf, regelden de programmering en traden er op. Nu is het theater zelfstandig, als Torpedo Theater, maar verder is er niets veranderd. Het is nog net zo mooi als het was, en ademt een sfeer die je niet vaak meer tegenkomt. Dat er een prachtig, geschilderd portret van Simon Carmiggelt aan de muur hangt, is niet toevallig. En ook nu nog wordt het theatertje bestierd door veel journalisten en radio- en televisieredacteuren, onder leiding van Carel Helder, die een uitgebreide inleiding houdt.
Het tweede deel van de middag bestaat uit een optreden door een van de artiesten die Het Torpedo Theater in zijn stal heeft. Misschien wel Maria Kraaijkamp.

Organisatie: afdeling Oost.

Tram 2, 5, 12 of 1, 7, 19.

Bijzonderheden
In het theater moeten eventuele consumpties contant worden afgerekend.