Pontsteiger, foto Jeske Janssens, Gebouwengids

Datum: 15 april 2023
Startpunt: voor het Pontsteigergebouw
Prijs: leden 15,50 / niet-leden 19,50

De Houthaven, een voormalig industrieterrein, wordt sinds een aantal jaren getransformeerd tot een gebied met 7 schiereilanden waar plaats is voor 2.700 woningen, een hotel, horeca en bedrijfsruimten. De ambitie is een 100% klimaat neutrale wijk te realiseren. In de wijk wonen inmiddels ruim 3.500 mensen, zijn de energie neutrale Brede School en het 4e Gymnasium in gebruik en kan gelogeerd worden in hotel Boat & Co.
Het spectaculaire Pontsteigergebouw – Arons en Gelauff architecten – is de blikvanger van het gebied. In het gebouw zijn 366 appartementen, een restaurant, hotel en parkeervoorzieningen gerealiseerd. Sinds een paar jaar zijn de Houthaven en de Spaarndammerbuurt verbonden via een park boven op een nieuw aangelegde tunnel. Van dit park wordt zowel door de leerlingen van de Bede School als de bewoners van de Spaarndammerbuurt en de Houthaven veel gebruik gemaakt.

Organisatie: afdeling Zuid.

Vanaf Amsterdam CS, bus 48 halte Houtmankade of lopend via de De Ruijterkade en de Westerdoksdijk, ca. 20 minuten.