Rondleiding “Betje Wolff Museum”

Door: door vrijwilligers/medewerkers van het museum
Datum: 16 november 2022
Tijd: 14.00 tot 15.00 uur
Startpunt: Museum, Middenweg 178, Middenbeemster
Prijs: leden 5,50 / niet-leden 7,50

In de oude pastorie van de Nederlands Hervormde Kerk in Middenbeemster is sinds 1950 het Betje Wolff Museum gehuisvest. Het huis is bewoond geweest door de bekende achttiende-eeuwse schrijfster Elizabeth (Betje) Wolff-Bekker, geboren in 1738 in Vlissingen. Na een turbulente periode trouwt Betje onverwacht in 1759 met de 30 jaar oudere dominee Adrianus Wolff uit Middenbeemster. Ze ontplooit zich als een getalenteerd schrijfster met een bijzonder vrije geest. Betje was vrolijk, geestig en gevoelig. Op de zolder is haar schrijfkamer ‘Kipperust’.

Het museum is een huis dat de sfeer uit de tijd van Betje Wolff voor een groot deel heeft weten te bewaren. Achter het huis ligt een prachtige pastorietuin die in achttiende-eeuwse stijl is aangelegd.
Samen met haar levensvriendin Aagje Deken vormt Betje Wolff de bakermat van het feminisme. Tot op de dag van vandaag hebben beide schrijfsters ons nog iets te vertellen.
Een verrassend schrijvershuis!

Organisatie: afdeling Zuid.

Bereikbaar: vanaf Amsterdam CS vertrekt bus 305 vertrek elke 30 minuten richting De Rijp (reistijd ca. 45 minuten).

Bijzonderheden
Koffie of thee is inbegrepen bij de prijs.
De toegang tot het museum (6 euro) is voor eigen rekening, maar met Museumkaart gratis.
Het museum is beperkt toegankelijk voor mindervaliden.