Pompejus Occo en de vrouwen, rond 1530

Tijd: 20.00 – 22.00 uur
Locatie: Kerkelijk Centrum De Bron
Prijs: leden 0,- / niet-leden 5,-

Pompejus Occo (1483 – 1537), bankier en mecenas, wist Amsterdam voorgoed in de Europese top van handelssteden te plaatsen. Als geslepen diplomaat achter de schermen zette hij ook menige vrouw naar zijn hand, tot aan de regentessen Margaretha en Maria toe. Een bijzonder contact ontwikkelde hij met Sigbrit Willemsdochter. Deze Amsterdamse koopvrouw bracht het tot een soort minister van buitenlandse zaken van koning Christiaan II van Denemarken – ze had hem volledig in haar ban. Daardoor slaagde ze erin Denemarken economisch en bestuurlijk te moderniseren naar Amsterdams model. Dat jarenlange proces werd gestuurd en begeleid door Occo. Haar beeldschone dochter Duifje was al de officiële maîtresse van de koning. Voor de dames liet hij een apart paleis bouwen, vlakbij zijn vorstelijke verblijf. Mede omdat Christiaan inmiddels trouwde met Isabella, een zuster van keizer Karel V, was dit openlijke vertoon onverteerbaar voor de Deense adel en geestelijkheid. Het Deense volk dacht met hekserij van doen te hebben. Duveke werd vergiftigd (?) en Christiaan moest in 1523 het veld ruimen naar de Nederlanden, tezamen met Sigbrit en met zijn jonge vrouw. Occo’s vriend Jacob Cornelisz. van Oostsanen, Amsterdams schilder, maakte een satirisch schilderij (Ongelijke liefde) en een over heksen (Saul bij de heks van Endor). Maar waarom en voor wie?

Organisatie: afdeling Oost

Kerkelijk Centrum De Bron
Middenweg 74, hoek Hugo de Vrieslaan

Tram 19 en de bussen 41, 65, 240, 320, 322 en 327.

Parkeren

€ 3,90 per uur tot 21 uur.