Migratie als DNA van Amsterdam

Tijd: 20.00 – 22.00 uur
Locatie: Buurthuis Lydia
Prijs: leden 0,- / niet-leden 5,-

De geschiedenis en daarmee het karakter van een stad is niet te begrijpen zonder haar migratie te kennen. Dit geldt des te meer voor Amsterdam, en wel vanaf de start van de groei in de zestiende eeuw. Sinds de Gouden Eeuw is het percentage in het buitenland geborenen nooit meer zo hoog geweest, zelfs nu niet. Misschien nog belangrijker, voor al die eeuwen geldt dat periodes van economische en culturele bloei altijd gepaard gingen met immigratie en het omgekeerde is ook waar. Dat wil niet zeggen dat het om een moeiteloos proces ging en gaat. Immigratie, en niet alleen vanuit het meer of minder verre buitenland, betekent ook integratie. Dat houdt in wederzijdse aanpassing en dus een proces van vallen en opstaan. Ook dat leert ons de geschiedenis van Amsterdam.
De lezing met powerpoint presentatie is gebaseerd op: Jan Lucassen & Leo Lucassen, Migratie als DNA van Amsterdam 1550-2021 (Atlas Contact 2021, 472 blz., geïll.).

Organisatie: afdeling Zuid.

Buurthuis Lydia